vrijdag 7 januari 2011

Een weekje weg

-En ... hoe gaat het ermee tegenwoordig?
-Prima, dokter. Ik doe alles waar ik zin in heb, zonder problemen.
-Maar u komt hier natuurlijk niet voor niets.
-Eh ... nee ... maar ... het is een beetje een raar verhaal. Vind ik zelf tenminste.
-Maakt u zich niet ongerust. Ik heb hier zo veel verhalen gehoord dat ik echt niets meer gek vind.
-Nou, het is denk ik een week of vier, vijf geleden begonnen. Ik heb u wel eens verteld dat ik nooit alcohol drink. Ik vond het gewoon niet lekker. Mijn vrouw drinkt wel wijn en ik had opeens zin om het weer eens te proeven. Ik vond het lekker! En sindsdien drink ik het elke dag.
-Niet teveel toch?
-Nee, echt niet meer dan twee glazen. Maar dat is niet het enige.
-Bent u ook gaan roken?
-Nee, dat gelukkig niet. Ik heb een secretaresse, al ruim zeven jaar. Leuk mens, ziet er ook aantrekkelijk uit, maar ik ben geen man die een relatie begint met een medewerkster. Dat wil zeggen: dat wás ik niet. Ik heb nog niets gedaan, maar ik moet me tegenwoordig  echt heel goed beheersen om haar bij wijze van spreken niet de kleren van het lijf te rukken als ze bij me binnen komt. En dat is nogal vaak op een dag. U wilt niet weten wat voor wilde fantasieën ik bijna dagelijks heb. Ik ben bang dat ik op een gegeven moment toegeef.
-Heeft u er met u vrouw over gesproken?
-Ik heb het haar eerlijk verteld. Ze vond ook dat ik me de laatste tijd anders gedroeg. Ze kon er niet precies de vinger op leggen en het is ook niet vervelend voor haar of zo, gewoon ... wat anders dan eerst. O ja, ik droeg altijd witte overhemden, maar vorige week wilde ik ineens gekleurde overhemden kopen toen we toch de stad ingingen.
-U heeft het idee dat u psychisch aan het veranderen bent?
-Precies. En een glaasje wijn en een gekleurd overhemd kan ik wel mee leven, maar stel nu dat ik me toch aan mijn secretaresse vergrijp. Dat wil ik echt niet. En misschien wil ik morgen die irritante voorzitter van de Raad van Bestuur wel de hersens inslaan. Ik doe er liever iets aan voordat het echt uit de hand begint te lopen. Moet ik naar een psychiater of psycholoog of zo?
-Laten we nou niets overhaast doen, hè? Volgende week is het Pasen. Ga er een weekje op uit met uw vrouw. Dan zult u in ieder geval uw secretaresse en de voorzitter van de Raad van Bestuur niets kunnen aandoen. Het kan ook best zijn dat alles dan weer overwaait. Andere omgeving, andere dingen doen. Dat heeft al heel wat kwaaltjes verholpen.
-Dat kan ik wel regelen, ja. Misschien best een goed idee. Bedankt vast, dokter.
- Mooi! Kom na dat weekje dan nog een keer terug. Bekijken we dan of er alsnog iets gedaan moet worden. En ... eh ... een transplantatiehart kan ook wel tegen twee glaasjes wijn per dag, hoor. Veel plezier!

© Evert van Wijk 2011 (Op dit verhaal rust copyright.)
x