dinsdag 14 december 2010

Woord vooraf

Begin december 2010 schreef ik een vervolg van een 'doorschrijfverhaal' van blogster 'Salty Letters'.  Dat ging zo: Salty had een begin geschreven en ieder ander mocht daaraan een eind maken, op die manier een kort verhaal makend. Tot en met 30 december kon je meedoen.

Nu had ik al eens eerder fictie geschreven en die op mijn website, of via een blog gepubliceerd. Niet minder dan zes verhalen zelfs. De vier laatste verschenen in de vorm van een feuilleton, (bijna) elke dag een nieuwe aflevering. Kijk hier als je in mijn 'literaire' prestaties geïnteresseerd bent. Maar na 12 oktober 2008 hield het op. Diverse keren begon ik aan een nieuw verhaal, soms in samenwerking met iemand anders, maar het wilde me niet meer lukken.

Het doorschrijfverhaal van Salty bracht me op een idee: als een verhaal van romanlengte niet meer lukt, waarom zou ik dan niet proberen af en toe een kort verhaal(tje) te schrijven? De stress (die overigens reuze meeviel) van het dagelijks moeten schrijven zou er niet meer zijn. Zelfs tijdens de wandeling naar de supermarkt of een ritje in de tram zou mij een idee kunnen invallen dat ik thuis in een paar honderd woorden zou kunnen uitwerken. Het was ook weer een nieuwe uitdaging: een compleet, afgerond verhaal maken in zeer kort bestek. Schrijven is echt leuk!

Verwacht niet dagelijks een nieuw product. In mijn wel dagelijks verschijnende blog 'Beggartalk' zal ik er steeds melding van maken als er weer iets nieuws te 'genieten' valt.
x